Nyheder

Flyvende Vejle-iværksætter sælger livsværket til skandinavisk softwarekæmpe

Mandag den 10. august 2020. En på mange måder skelsættende dag for den tidligere radiograf og succesfulde iværksætter Preben Iversen. Han har sammen med sin bror Ole Iversen solgt livsværket Altiplan til Silkeborg Data A/S, der er datterselskab til den skandinaviske softwarevirksomhed EG A/S. Virksomheden får med opkøbet af Altiplan styrket sin brede produktportefølje af løsninger inden for løn- og vagtplanlægning til den offentlige sektor.

Vi befinder os i et lille intimt mødelokale på anden sal hos Slagteriet Udviklingspark Vejle. Det store kontorfællesskab i Havneparken er hovedkontor for ca. 100 iværksættere og mikrovirksomheder fordelt på fire lokationer i Vejle Kommune. Det er tirsdag eftermiddag kl. 14.00. Vejret er gråt og kedeligt, så der skal en varm kop kaffe til at få ordene på spil. Michael Pataphim Juul Rahbek fra Slagteriet Udviklingspark Vejle har mødt it-iværksætteren Preben Iversen, som er manden bag det unikke planlægningssystem HosInfo, til en snak om at droppe fuldtidsarbejdet for at forfølge iværksætter-drømmen.

Opkøbt af EG
Vi skal tilbage til 2018. Brødreparret Preben og Ole Iversen har længe gået og leget med tanken om, at Altiplan skal forsøge at komme med i udbud, for at kunne konkurrere på lige fod med de øvrige konkurrenter i branchen. Virksomheden har ikke de fornødne ressourcer til at gå med i de store udbud, så de er nødt til at drøfte en mulig partnerskabsaftale med en af de større spillere på markedet.

Hvad gør I så for at komme med i udbud?
- Det er mest min bror (Ole Iversen, adm. direktør, red.), der er på banen her. Vi begynder at tage kontakt til nogle af de store spillere på markedet, og får aftalt en række møder. Vi bliver faktisk afvist i første omgang med den begrundelse, at der ikke var behov for vores system. Det ender dog med at vi alligevel får lov til at sidde med ved bordet hos den ene virksomhed, som altså vælger at afgive et købstilbud. Ja, historien ender som bekendt med, at vi bliver solgt til Silkeborg Data A/S.

Hvad skal I hjælpe Silkeborg Data A/S med?
Tja, der er nok at gå i krig med. Der er rigtig mange ting, der skal på plads først. For det første skal alle kunder og alt fakturering flyttes med over i deres systemer. Vi skal også erstatte nogle af de eksisterende systemer, og bidrage endnu mere til at skabe opsøgende salg. Det er ikke nok at vente på, at kunderne kommer stille og roligt, så det kræver ligesom, at vi kommer et gear eller to op.

Hvordan er det at gå fra iværksætter til lønmodtager?
- Der er ikke den store forskel. Om jeg har 75 chefer (kunder, red.) eller 76 chefer (min nuværende chef, red), det gør ingen forskel. Vi har faktisk fået vores egen afdeling oppe hos Silkeborg Data med vores eget budget, så det hele kører bare videre, som det plejer, blot med endnu flere kunder. Det betyder også, at vi stadigvæk har det samme råderum, som vi altid har haft.

Det er herefter planen, at Preben Iversen sammen med de øvrige kolleger fra Altiplan, skal flytte ind hos Silkeborg Data A/S pr. 1. december 2020. Han får titlen Product Manager, hvor han på sigt skal være Projektleder med ansvar for oplæring af programmører fra virksomhedens afdeling i Polen. 

Den første spæde start
Salget af Altiplan er kulminationen på 11 års hårdt arbejde, der startede på hjemmekontoret i kælderen omkring 2005. 

Hvordan opstod ideen til HosInfo?
- Ideen opstod tilbage i 2002-2003, da jeg arbejdede på røntgenafdelingen på Aalborg Sygehus. Jeg foreslog min daværende leder at digitalisere og automatisere arbejdsplanerne, så alle medarbejdere havde adgang til dem. Arbejdsplanerne hang dengang rundt omkring på afdelingen. Vi havde faktisk en kollega, der gik rundt og holdte styr på afdelingens møde- og vagtplaner, der tilmed var håndskrevne. Jeg besluttede mig derfor at bruge min fritid på at kode et nyt planlægningssystem, hvilket altså foregik hjemme i privaten, husker han.

Jeg kigger forundret på ham og tænker, at det her bliver jeg simpelthen nødt til at få uddybet.

Du brugte din fritid på at kode?
- Ja, jeg har altid programmeret, men det var ikke noget, som jeg havde lyst til at arbejde med dag ud og dag ind. Det var mest på hobby-basis og fordi, der var et behov for at få udviklet et sådan system, siger han.

Fra radiograf til iværksætter
Preben Iversen begyndte for alvor programmeringen af HosInfo omkring 2005, og efter fire års arbejde med systemet, besluttede han sig for at etablere Altiplan i 2009. Han valgte derfor at tage 3 måneders orlov fra arbejdet på Vejle Sygehus, så han kunne fokusere 100 % på udviklingen af HosInfo. Preben Iversen måtte dog hurtigt erkende, at hvis projektet skulle lykkedes, så var det nødvendigt at have noget weekendarbejde, så der var økonomi til at fortsætte udviklingen af systemet.

Hvornår begyndte du at arbejde rigtigt med HosInfo?
- Det hele startede omkring 2008, hvor der begyndte at komme forespørgsler på systemet. Vi modtog en del henvendelser fra medarbejdere på de øvrige afdelinger, der havde hørt meget positivt om HosInfo gennem mine kolleger i forbindelse med kurser.

- Jeg tog derfor orlov fra mit arbejde som radiograf på Vejle Sygehus i 2009. Men det skulle selvfølgelig også løbe rundt, så jeg blev nødt til at arbejde på deltid. Det betød, at jeg arbejdede på røntgenafdelingen i 2-3 måneder, men jeg indså hurtigt, at det ikke ville komme til at fungere, så jeg var nødt til at sige op og gå på fuldtid med HosInfo. Jeg endte dog med at tage lidt weekendarbejde indimellem, hvor jeg arbejdede på en MR-scanner, for så var pengene der alligevel, uddyber han.

Han holder en kort pause og lader blikket glide rundt i lokalet. Jeg tager ordet igen, og vil denne gang spørge mere ind til, om der var andre med til at udvikle HosInfo.

Var du alene om at udvikle HosInfo eller var der andre involverede?
- Ja, det var kun mig til at starte med i 2005. Min bror (Ole Iversen, adm. direktør, red.) var også inde over projektet fra 2009, men det var mest, når vi skulle ud og præsentere systemet eller i forhold til at få udarbejdet kontrakter. Jeg tror, at der gik et lille års tid, hvor vi fik en mand ind to gange om ugen, der kunne hjælpe med installation og support. Men som tiden gik og i takt med at vi fik endnu mere at lave, så kom han op på deltid. Efter et par år efter kom der så to deltidsansatte med ombord, hvor vi sad og arbejdede hjemme i min kælder, siger han med et smil.
Klassisk start på iværksættereventyret, tænker jeg og sender et anerkendende nik tilbage.
 
Ingen gjorde som Altiplan
Altiplan er på mange måder en særlig it-virksomhed. Virksomheden har aldrig haft behov for at markedsføre sig over for potentielle kunder. De er kommet af sig selv efter anbefalinger fra kolleger på tværs af afdelinger, der talte varmt om HosInfo i forbindelse med forskellige kurser. Derudover indså Preben Iversen hurtigt, at der skulle investeres en masse energi i særligt kundekontakten og oplæringen af den enkelte planlægger ude på den enkelte afdeling. Dét var et klogt træk, der adskilte Altiplan fra konkurrenterne.

Hvem var jeres første kunde?
- Det var med to afdelinger på Vejle Sygehus og Kolding Sygehus. Herefter gik snakken lystigt mellem medarbejdere på tværs af forskellige afdelinger, så vi kom ret hurtigt ind hos Region Midtjylland. Det betød også, at vi fik foden inden for på Horsens Sygehus. Tja, ellers gik det stille og roligt fremad, hvor der hele tiden kom flere og flere afdelinger til, uden at vi markedsførte os nogen steder.

Så I har aldrig været ude at markedsføre jer?
- Nej, det har vi ikke. Vi har aldrig været ude at banke på døre eller markedsføre os på anden vis, da vi hellere ville have, at vi blev markedsført ved at folk snakkede med deres kolleger om vores system. Så kunderne er egentlig kommet af sig selv.

Jeg tager en hurtig slurk af min kop kaffe, mens Preben Iversen retter ryggen og læner sig afslappet tilbage i kontorstolen. Det er tid til at lede samtalen hen imod konkurrenterne, og hvordan Altiplan har formået at skabe et produkt, der har kunnet konkurrere med to af de største aktører på markedet.

Hvem er jeres største konkurrenter?
Tja, vi er sådan set de eneste, som gør det på vores måde. Vores konkurrenter er meget optaget af mødetider og på, hvor mange der møder ind på de forskellige tidspunkter. Det gør vi selvfølgelig også, men vi fokuserer også på, hvad de skal lave og hvilke kompetencer, der skal bringes i spil. Der er to store konkurrenter og nogle mindre konkurrenter på markedet, der er på størrelse med os eller lidt større. Der er KMD og Silkeborg Data, der også er ude i regionerne. De har prøvet at lave noget, som minder lidt om vores system, men det er aldrig rigtig blevet til det samme. Det har bare ikke fungeret på samme måde.

Hvorfor er det ikke lykkedes dem at lave et tilsvarende system?
De har måske ikke helt set essensen i det, og hvad der har været behov for ude på afdelingerne. Men det har også noget at gøre med, at vi som firma er ude at installere systemet hos den enkelte kunde på den enkelte afdeling, og siddet med den enkelte planlægger. De store firmaer, de går ud og henvender sig direkte til HR afdelingen og siger værsgo, så kan I få lov til at oplære planlæggerne i systemet. Vi går også mere i detaljer, hvilket vores konkurrenter ikke helt har mulighed for at gøre på samme måde, når de henvender sig til HR-afdelingen. Der er nemlig en del opsætning, der skal klares, hvilket kan variere fra afdeling til afdeling. Det er den tætte kundekontakt, der adskiller sig os fra de øvrige konkurrenter, siger han eftertænksomt.

Gode råd til unge iværksættere
Preben Iversen ved som tidligere ejer af et autoværksted, en forretning, der solgte paragliding udstyr og it-virksomhed, om nogen, hvad der kræves for at få succes som iværksætter. Han vil derfor gerne uddele nogle generelle råd til nye håbefulde iværksættere, der drømmer om at gøre iværksætterdrømmen til virkelighed.

Har du nogen gode råd til unge iværksættere?
- Man skal have sit bagland i orden. Der er selvfølgelig også noget økonomi i det. Det er nok det, som mange er bange for til at starte med. En idé kunne være at arbejde på halvtid eller have noget weekendarbejde, hvor man kan udleve iværksætterdrømmen ved siden af. Din bedre halvdel skal også være indstillet på, at der vil være nogen perioder, hvor du er nødt til arbejde ekstra mange timer uden at tjene ret mange penge, og hvor det hele bare er ad helvede til, griner han.

Hvad med netværk?
- På et tidspunkt fik vi Viggo (Spenner, red.) ind i bestyrelsen, så vi havde en erfaren konsulent at sparre med. Det var et vigtigt skridt i forhold til udviklingen af Altiplan, da det løftede virksomheden til det næste niveau. Det gjorde en stor forskel at have én som Viggo siddende i bestyrelsen, der qua sin store erhvervserfaring og brede netværk medvirkede til, at vi bl.a. kom i kontakt med de rigtige personer oppe hos Silkeborg Data. Det må du gerne skrive ned, da det er en vigtig pointe at få med. Ved at få Viggo med ombord, kunne vi danne en professionel bestyrelse, som kunne sikre den strategiske retning for Altiplan, afslutter han.

Jeg takker for hans tid, og sender et venligt nik i retning af Preben Iversen. Vi trækker stolene ud og gør begge klar til at forlade mødelokalet.

Interviewet er dermed slut og ude på gangen støder vi ind i Per Hein, der er centerleder af Slagteriet Udviklingspark Vejle. Han hilser pænt på os og tipper på den karakteristiske grå kasket, inden han kommer med sit syn på den spændende rejse, som Preben Bak Stendorf Iversen og Altiplan har været ude på.

- Som Udviklingspark er det vores fornemmeste opgave at skabe optimale vækstbetingelser for vores lejere. Det har derfor været spændende at følge med i den rejse, som Altiplan og Preben Iversen har været ude på, siden de flyttede ind på Slagteriet i februar 2018. Jeg er rigtig glad på deres vegne, og selvom det altid er lidt vemodigt at skulle sige farvel til en af vores lejere, så er vi naturligvis tilfredse med at det har kunnet lade sig gøre at udvikle en succesfuld virksomhed inden for vores rammer, udtaler centerleder Per Hein.

Vækst-iværksætter: Vi vil opbygge et Silicon Vejle inden for 5 år

Der er fuld fart på den Vejle-baserede virksomhed Vertikal AI. Den danske iværksætter-virksomhed har på trods af coronakrisen oplevet en eksplosiv vækst. Siden iværksætter-eventyret begyndte for to år siden, er virksomheden vokset fra to medarbejdere til nu at beskæftige otte medarbejdere fra ind- og udland. Men her stopper eventyret ikke. Forventningerne til fremtiden er så store, at Vertikal forventer at beskæftige op imod 100 medarbejdere inden for de næste 5-8 år.

Den positive udvikling har betydet, at Vertikal er flyttet ind i nye lækre lokaler i Jyllandsgade 8, kun et stenkast fra den tidligere bopæl hos iværksættermiljøet Slagteriet Udviklingspark Vejle, der har hjemme i Havneparken 2.

Virksomheden har udviklet et softwareprodukt til vindmøller, som ved hjælp af kunstig intelligens kan måle helbredstilstanden af møllens nøglekomponenter. Denne overvågning er i dag en meget manuel opgave, som varetages af højt specialiserede ingeniører, men med denne software kan vindmølleoperatøren overvåge op til 10 gange så mange vindmøller, uden at skulle øge antallet af specialister.

- Vindmøllebranchen er i kraftig vækst og den globale kapacitet skal vokse med mindst en faktor 10 de næste 30 år. Virksomhedens kunder har planer om at vækste over 200 % over de næste 3-5 år, og hvis man skal holde øje med en stigende og allerede kæmpe mængder data fra tusindvis af vindmøller i en travl hverdag, så bliver skader og slid i oftere og oftere opdaget ret sent. Vores kunstige intelligens hjælper overvågningseksperterne med at undgå falske alarmer og opfange skader og slitage på vindmøllerne langt tidligere end de kan i dag – og på langt større skala, udtaler administrerende direktør, Allan M. Larsen.

Tiltrækker højtuddannede specialister fra udlandet
Vertikal AI har siden opstarten i 2018 været nervøse for, om man kunne tiltrække nok kvalificeret arbejdskraft til Vejle. Det har dog vist sig at visionen om at bidrage til en grønnere og mere bæredygtig fremtid samt muligheden for at arbejde med ny teknologi og komplekse industrielle data, kan tiltrække masser af højtkvalificeret arbejdskraft – også fra udlandet.

Virksomheden startede for to år siden med grundlæggerne, direktør Allan M. Larsen og teknisk direktør Martin Bach-Andersen, og beskæftiger i dag otte medarbejdere, hvor halvdelen af de ansatte kommer fra lande som Brasilien, Moldova, Rumænien og Italien. Vertikal udvider inden længe medarbejderstaben med endnu et internationalt stjerneskud, der ankommer med en Ph.d.-grad og tung erfaring med avanceret datavidenskab.

- Vores danske medarbejdere kommer hertil fra Silkeborg, Aarhus, Horsens og Kolding, så det er faktisk kun Martin og jeg, der er bosat i Vejle. Vi betragter os selv som en global virksomhed, der lægger stor vægt på at tiltrække højuddannet arbejdskraft fra udlandet, og det seneste skud på stammen er allerede på vej fra Bruxelles med hele sin familie, siger Allan M. Larsen.

Han forventer desuden at fordoble antallet af medarbejdere til 16, inden udgangen 2021.

Drømmen om Silicon Vejle
Danmark er foregangsland og internationalt anerkendt kompetencecenter for avancerede vindmøller og sensorsystemer med sværvægterne Vestas og Siemens Gamesa i spidsen. Allan M. Larsen ser derfor ingen grund til at forlade den danske andedam til fordel for det store udland.

- Kigger vi 5 år ud i fremtiden, så har vi opbygget vores eget ”Silicon Vejle” med kontor nede på havnen, med plads til 100 ansatte fra ind- og udland. Det er også en ambition at have kontorer i udlandet, suppleret med andre kontorer rundt om i Danmark, pointerer han.

Referencen til den verdensberømte californiske IT-klynge Silicon Valley er ikke til at tage fejl af. Vertikal er en virksomhed med store armbevægelser, hvor det handler om at turde drømme og ikke mindst have modet til at tænke stort.

Eventyret startede i et mindre lokale hos Slagteriet Udviklingspark Vejle i 2018
Vertikal har været meget tilfredse med den behandling, som virksomheden modtog som erhvervslejere hos Slagteriet Udviklingspark Vejle, og fremhæver særligt den professionelle service og stedets fleksible rammer, der gør det nemt at starte egen iværksættervirksomhed hos Slagteriet.

- Slagteriet gør det nemt for iværksættere at udleve iværksætter-drømmen, da man bl.a. har mulighed for at låne inventar til kontoret eller booke et møde med en erfaren erhvervskonsulent, der kan hjælpe med individuel sparring i forhold til netværk, forretningsplan og finansiering. Har man været så heldig, at ens virksomhed er blevet for ”stor” til det nuværende kontor, så kan det også lade sig gøre at flytte til et større lokale på Slagteriet. På den måde slipper man for at skulle på jagt efter nye lokaler ude i byen, afslutter Allan M. Larsen.

Morten fra Vejle gør sin drøm til virkelighed: Sælger alt til hus og have på internettet

Morten fra Vejle er en af dem, der griber ud efter sin drøm. Han er blevet selvstændig med sin webshop Grat.dk, der sælger alt det, man kan have brug for, når man skal gør-det-selv i hus og have.

Det stod vist ikke rigtigt skrevet nogle steder, at Morten Madsen Bennedsen skulle ende med at sælge sand, grus, granitskærver og fliser. Iværksætteren er uddannet Business Development Engineer og han interesserede sig egentligt ikke alverden for hverken hus eller have, da han startede Grat.dk. Derimod interesserede han sig for spændende forretninger, og det mener han, at han fandt med sin webshop.

“I starten havde jeg ingen interesse for eller viden om produkterne, vi solgte, men jeg så muligheder i markedet. Grat.dk er på mange måder summen af de erfaringer, jeg har gjort mig gennem årene,” siger Morten Madsen Bennedsen, der er født i Vejle, hvor han også bor nu.

Drømmer om at sælge alt til hus og have
Morten har beskæftiget sig med handel på internettet siden 2011, hvor han startede en webshop, der solgte gadgets som ham og et par venner havde importeret fra Kina. Han fortæller med et grin, at den første webshop ikke blev så stor en succes, som de initiativrige venner havde håbet på. Derfor holdte han udkig efter nye spændende idéer til produkter, han kunne sælge online. Så en dag fik han en idé.

“I starten solgte jeg skærver, grus og mørtel. Senere kom fliser og granit til. Derefter fik jeg en idé om, at jeg ville sælge alle de byggematerialer, man skal bruge til sit hus og have,” siger Morten Madsen Bennedsen. Inden han fortsætter: “Jeg interesserer mig især for at bygge selve forretningen op, og det får jeg rig mulighed for her.”

Han fortæller bl.a., at han i starten især måtte arbejde med kundernes skepsis, når de blev sat overfor at købe sand på internettet.

“Deres forventninger var simpelthen helt anderledes. Sand er man vant til at handle ved, at man ringer til den lokale grusgrav og hører, hvad det koster. Derfor ringede mange kunder ind på nummeret, der står på vores hjemmeside, og så måtte jeg forklare dem, hvordan de skulle handle ind på hjemmesiden,” siger Morten Madsen Bennedsen.

I fremtiden er planen, at Grat.dk skal udvides. Det skal bl.a. ske ved salg af beton, tagsten og loftsplader, så iværksætteren fra Vejle kommer tre skridt tættere på sit mål om at sælge alt, der skal bruges til hus og have.

Glad for Vejle
Både Morten og hans virksomhed har hjemme i Vejle. Grat.dk holder til i Slagteriets Udviklingspark Vejle, som er et kontorfællesskab, hvor mindre virksomheder har mulighed for at få adgang til kontorer, mødelokaler og andre iværksættere at sparre med.

Tilbud til behandlere/terapeuter i Slagteriet - Tulip

Hos Slagteriet Udviklingspark Vejle er det muligt, at leje et behandlerlokale på timebasis.

Læs mere om lokalet her.

Vi søger kunstner...

Er du kunstner i Vejle og omegn og har du lyst til at udstille dine billeder her i huset?

Vi har masser af vægplads på 3 etager, der mangler udsmykning. Der kommer dagligt mange besøgende så der er mulighed for høj eksponering. 
Har du 30-40 malerier du vil have udstillet, så kontakt os på telefon 76 81 18 90 for at aftale nærmere.

Perioden for udstilling vil typisk ligge på 4-6 måneder og er naturligvis gratis.